x

29 listopada 2024

VII ZAJĘCIA Z RĘKODZIEŁA LUDOWEGO

Realizacja zadania projektu . „Podróż śladami dawnej Warmii”, realizowanego w ramach programu
„ Kto ty jesteś?- Polak mały”– Modułu 2 . ,,Kultura dla przedszkola”
Ustanowionego przez Ministra Edukacji Narodowej 2024r.
realizowanego w Niepublicznym Przedszkolu im. Świętej Rodziny,
w okresie 01.10.2024 r. – 31.12.2024 r.

Zajęcia rękodzieła ludowego- działanie nr I.3
VII zajęcia- 25.11.2024r.

Dnia 25 listopada 4-latki w ramach zajęć z rękodzieła przeniosły się w świat warmińskiego rzemiosła ludowego. Ich zadaniem było zrobienie warmińskiego kogucika z kartonu i włóczki. Dzieci dostały przygotowane szablony kogucika i owijały go kolorowymi włóczkami. Grzebień i korale wyklejały z plasteliny, a ogon oklejały kolorowymi piórkami. Piękne kolorowe koguciki wskoczyły na patyczki i gotowe oczekują na powtórne spotkanie z dziećmi podczas wystawy 
Natomiast dzieci z grupy 5 latków przeniosły się do warsztatu tkackiego. Najpierw w krótkiej opowieści 5-latki dowiedziały się jak wyglądało tkactwo na dawnej Warmii i dlaczego kobiety tkały całe przedwiośnie, aż do sianokosów, z małą przerwą na sadzenie kartofli. Po zademonstrowaniu krosna i sposobu przetykania wątku przez osnowę dzieci przystąpiły do pracy. Wielką radość czerpały z możliwości doboru wątku i czuły ogromna dumę z pierwszych wyplecionych rządków. 5- latki świetnie poradziły sobie z zadaniem. Ciąg dalszy nastąpi w przyszłym tygodniu 
Dzieci z grupy 6-latków zdobyły informacje na temat zabawek jakie były dostępne dla ich kolegów żyjących niegdyś na Warmii. Niezależnie od czasów, technologii czy zamożności rodzin dzieci bawiły się (choć na Warmii przede wszystkim pracowały, wykonując proste obowiązki domowe i gospodarcze) tym samym kanonem zabawek: grzechotki, lalki, figurki zwierząt, pojazdy (łódki, wozy drabiniaste) zabawki militarne lub mini- naczynia, zabawki muzyczne: trąbki, bębenki, piszczałki lub sprawnościowe -takie jak obręcz, szczudła, piłka.
Korzystając z naturalnych materiałów takich jak krążki i gałązki drewniane, koraliki, piórka i włóczka, dzieci projektowały zabawki. Następnie Panie, z zachowaniem wszystkich zasad ostrożności, klejem na gorąco sklejały zaprojektowane zabawki. Następnie dzieci malowały je i ozdabiały. I tak powstały drewniane misie, lalka, sarenka, piesek, grzechotki, drzewa, smoki i dinozaury, a nawet zabawki dla zwierząt.