PLAN DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH DZIECI I RODZICÓW
Forma
|
Termin |
Cele |
1.Spotkanie adaptacyjne:
- zebranie ogólne
- rozmowy wstępne
|
marzec |
- zapoznanie rodziców z warunkami oraz możliwościami rozwoju dzieci,
- zwiedzanie przedszkola, zapoznanie z rozkładem pomieszczeń należących do grupy,
- uzyskanie informacji na temat pożądanych umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko wstępujące w progi przedszkola,
- pozyskanie informacji na temat dziecka
|
2.Spotkanie integracyjne: (wychowawca -rodzic- dziecko) |
czerwiec |
- obserwacja dziecka w czasie zabawy,
- przy wspólnej zabawie dzieci poznają swoich przyszłych kolegów, a także mają możliwość obejrzenia sal i wyposażenia placówki
- zapoznanie się nauczyciela z dziećmi i ich poziomem rozwoju,
- aklimatyzacja dzieci do warunków przedszkola
|
3.Zajęcia:
- popołudniowe spotkania rodzinne,
- zajęcia otwarte z dziećmi dla rodziców,
- warsztaty z rodzicami (ew. z dziećmi)
|
czerwiec |
- integracja środowiska przedszkolnego,
- stwarzanie atmosfery zaufania,
- zachęcani do współdziałania w inicjatywach przedszkola,
- wzmacnianie więzi dziecka z rodziną,
- stwarzanie rodzicom propozycji właściwej stymulacji właściwej wspierania swojego dziecka
|
4.Pobyt rodziców z dziećmi w przedszkolu. |
ostatni tydzień sierpnia |
Proponowanie rodzicom przebywania z dzieckiem w sali przez pierwsze dni.Pobyt ten może być całodzienny lub krótszy, w zależności od zachowań dziecka. Pozwala to dzieciom poczuć się bezpieczniej, a rodzice mogą sami zobaczyć , jak czują się ich pociechy. |
5. Kontakty z rodzicami. |
cały rok, wg potrzeb |
- badanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
- ustalenie zasad kontaktu i współpracy,
- rozmowy z rodzicami
- wykłady i pogadanki – pedagogizacja,
- codzienny kontakt w przedszkolu,
- zebrania grupowe,
- udział w organizowanych imprezach i uroczystościach
|
6.Aktualizacja tablicy informacyjnej dla rodziców. |
|
- propozycje zadań edukacyjnych i wychowawczych do pracy z dziećmi na dany miesiąc,
- stopień ich realizacji,
- repertuar wierszy i piosenek do pracy z dziećmi,
- aktualności z życia grupy (zdjęcia z imprez i uroczystości grupowych),
- propozycje literatury pedagogicznej np. dotyczącej adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym,
- inne aktualne tematy
|
Proponowane formy adaptacji dzieci do warunków przedszkola powinny ułatwić dalszą współpracę z rodzicami, przełamać bariery emocjonalne u dzieci i stworzyć atmosferę radości, przyjaźni i zaufania. Wszystkie te działania mają ułatwić dzieciom start w przedszkolu i zachęcić rodziców do działania i współpracy, stworzyć przedszkole przyjazne dzieciom, twórcze i otwarte na środowisko.