katolicki zespół edukacyjny im. świętej Rodziny w Olsztynie

katolicka szkoła podstawowa

im. Świętej Rodziny w Olsztynie

PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ „JESTEŚMY PRZYJACIÓŁMI ZIEMI” 2024/2025

 

 

Katolicka Szkoła Podstawowa im. Świętej Rodziny w Olsztynie bierze udział w XX edycji konkursu ogłoszonego przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie, którego celem jest uzyskanie certyfikatu za działalność na rzecz ekologii i ochrony środowiska Certyfikatu “Szkoła Przyjazna Środowisku” 2024/2025.

 

Poniżej przedstawiamy opracowany przez nas Program Edukacji Ekologicznej pt. „JESTEŚMY PRZYJACIÓŁMI ZIEMI”. W oparciu o przywołane w nim założenia, zawalczymy o certyfikat 🙂 

 

 

PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ „JESTEŚMY PRZYJACIÓŁMI ZIEMI” 2024/2025

 
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Myślą przewodnią programu jest edukacja ekologiczna społeczeństwa już od najmłodszych lat. Należy uświadamiać dzieciom, że zasoby przyrody, takie jak woda, powietrze, gleba, las stanowią organicznie powiązaną całość, że każdy owad, gad czy ssak ma swoją rację bytu w przyrodzie i bez potrzeby nie wolno go niszczyć. Z dnia na dzień zatruwamy atmosferę, zanieczyszczamy glebę, wody, powietrze, a dzięki temu niszczymy samych siebie.
 
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
  • rozbudzenie świadomości ekologicznej,
  • kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska,
  • poznanie współzależności między człowiekiem a środowiskiem,
  • współudział rodziców w edukacji ekologicznej,
  • poznanie motywów działań, sposobów ochrony i kształtowania odpowiednich nawyków w codziennym życiu w trosce o czyste powietrze oraz środowisko.
 
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
  • aktywne uczestnictwo w konkursach i programach ekologicznych,
  • aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie,
  • budzenie wrażliwości na piękno otaczającej przyrody,
  • właściwa gospodarka odpadami,
  • zapoznanie z odnawialnymi i nieodnawialnymi źródłami energii,
  • zapoznanie ze znaczeniem powietrza i wody w życiu człowieka, uświadomienie przyczyn i skutków zanieczyszczeń powietrza i wody.
 
REALIZATORZY PROGRAMU
Program będzie realizowany w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny w Olsztynie w roku szkolnym 2024/2025.

 

FORMY I METODY REALIZACJI PROGRAMU
W celu efektywnego zrealizowania programu, zastosowane będą metody i techniki aktywizujące: zajęcia terenowe, prace badawczo-rozwojowe, obserwacje, eksperymenty, plakaty, fotografie, burze mózgów, gry dydaktyczne, apele ekologiczne, konkursy szkolne i pozaszkolne.

 

PROPONOWANE DZIAŁANIA
Jestem EKO-logiczny, czyli życie w taki sposób, aby jak najmniej szkodzić planecie i jak najbardziej jej pomagać.
Akcja segregacja – poznanie zasad i sposobów segregacji odpadów.
Czyste powietrze, woda, gleba – zrozumienie problemów związanych ze zmianą klimatu, pogłębiającym się zanieczyszczeniem powietrza, brakiem wody na świecie, degradacją gleb.
Działamy całymi rodzinami – zachęcanie uczniów i rodziców do działań związanych z ochroną środowiska.
Coś nowego ze starego – zrozumienie pojęcia recyklingu.
Myślę rozsądnie o ziemi – zdawanie sobie sprawy, poprzez różne działania, że nie możemy ziemi dowolnie eksploatować, dlatego że jesteśmy jej częścią i niszcząc ją, skazujemy też siebie na zagładę.

 

EWALUACJA
Ocena dokonana będzie na podstawie:
  • obserwacji uczniów podczas zajęć i zabaw,
  • zaangażowania i udziału w akcjach i konkursach,
  • samooceny dokonanej przez nauczyciela.
KORZYŚCI DLA SZKOŁY, UCZNIÓW, NAUCZYCIELI
Korzyści dla szkoły:
  • poszerzenie działań dydaktyczno-wychowawczych,
  • promowanie placówki w szerszym środowisku,
  • wzbogacenie bazy dydaktycznej placówki.
Korzyści dla uczniów:
  • rozwijanie zamiłowania do piękna przyrody,
  • poszerzanie wiedzy na temat środowiska, w którym żyję,
  • postrzeganie i rozumienie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie,
  • nabieranie odpowiedzialności i troski o otaczający świat zwierząt i roślin,
  • wzrost świadomości zagrożeń ekologicznych.
Korzyści dla nauczycieli:
  • rozwijanie kreatywności,
  • samorealizacja,
  • inspiracje dla twórczych rozwiązań,
  • zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej.